Monday 14 September 2015

Peringatan dari Allah swt:JEREBU

Menginsafi Peringatan Allah Melalui MakhlukNYA Bernama Jerebu

Kita menginsafi bahawa angin itu adalah makhluk yang taat kepada Allah SWT. Dalam hadis daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Angin merupakan sebahagian daripada tentera Allah SWT yang kadangkala datang membawa rahmat dan kadangkala juga datang membawa azab, apabila kamu melihatnya janganlah kamu memakinya, dan mintalah kepada Allah kebaikannya, dan mintalah perlindungan dengan Allah dari keburukannya”. Hadis riwayat Abu Daud dengan sanad yang hasan: 2/620.

Angin ini ada kalanya membawa kerahmatan bersamanya. Apabila ia datang bersama retik-retik air maka terbentuklah awan meneduhi hamba-hambaNya di bumi, apabila datangnya dengan retik-retik air yang banyak maka turunlah hujan menyejukkan makhluknya di muka bumi, datangnya bersama dengan debunga, maka berkembang biaklah flora dan begitulah juga fauna yang ada.
Namun kini di samping kerahmatan yang turun, Allah SWT menyelitkan peringatan buat hambaNya, apabila kuasa manusiawi bungkam, tatkala tangan-tangan manusia yang rakus membakar hutan menghasilkan jerebu yang menyesakkan, meskipun hujan turun namun tidak mampu menghilangkan jerebu bahkan semakin menebal.

Usaha yang telah dibuat untuk membenihkan awan sebagai usaha dan ikhtiar manusiawi dan memenuhi piawai tawakal yang sempurna tidak juga berkemampuan mengembalikan kenikmatan udara bersih. Apabila usaha manusia telah dilakukan, maka sampailah masanya kita mempersembahkan usaha tersebut dengan memanjatkan doa kepada Allah SWT dan mencuba resepi Rabbani.

Ternyatalah Ya Allah, Engkau lah Yang Maha Berkuasa, Engkaulah Yang Maha Besar. Kami hamba-hambaMu yang amat kerdil tidak mampu berhadapan dengan tenteraMu yang kecil hingga sehalus jerebu ini.

Kini ternyata kuasa manusiawi kita yang sebelum ini amat dibanggakan dengan pelbagai kehebatan duniawi yang kita sajikan di hadapan mata manusiawi kita, semuanya tiba-tiba menjadi amat lemah untuk berhadapan hanya dengan satu ujian Yang Maha Berkuasa sahaja iaitu jerebu, apatah lagi kita sememangnya amat lemah untuk melawan Yang Maha Berkuasa.

Tiada daya upaya kita melainkan mengikuti petunjuk Allah di dalam surah Nuh ayat 10 dan 11;
"Sehingga Aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, Sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun. (Sekiranya kamu berbuat demikian), ia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu;

Bersama-samalah kita hayati juga firman Allah SWT;
Dan Dia lah yang menurunkan hujan setelah mereka berputus asa, dan Ia pula menyebarkan rahmatNya merata-rata. Dan (ingatlah) Dia lah Pengawal (yang melimpahkan ihsanNya), lagi Yang Maha Terpuji.(al-Syura:28)

Nyatalah kita sebagai hamba-hambaNya perlu menadah tangan agar diberikan “Penyelesaian Langit”.
Allah Yang Maha Berkuasa, Berkuasa Mengarahkan segala-galanya. Awan kering, awan basah dan jerebu ini adalah makhluk Allah SWT. Walaupun ada sebab-musabab manusiawinya, apa yang pasti semuanya datang dan pergi dengan arahan Yang Maha Berkuasa.

Hujan yang “degil” untuk menurunkan “emas putih”nya bagi memutihkan kembali atmosfera dan membersihkan kembali udara adalah makhluk Allah SWT yang taat.
Hujan yang amat diharapkan untuk membersihkan jerebu ini juga adalah makhluk Allah SWT. Ia datang dan pergi dengan taat berdasarkan arahan Penciptanya iaitu Allah SWT.
Api yang membakar hutan juga adalah makhluk Allah yang membakar dan mereda dengan kehendak Allah SWT.
Marilah kita menadahkan tangan memohon ke hadrat Allah SWT agar dilimpahkan nikmat hujan dan segala bantuan lainnya untuk menyelesaikan kesulitan kita.
“Ya Allah dengarilah doa kami..”,
“Ya Allah! Berilah kami minum dari awan yang membawa hujan, yang menggembirakan pemandangannya, yang memberi kesuburan lagi lebat, lagi menyiram, yang merata lagi melimpah, yang menyeluruh selama-lamanya”.
“Ya Allah! Berilah kami minum dari awanMu dan jangan Engkau jadikan kami dari golongan yang putus asa”.
“Ya Allah! Sesungguhnya kami tidak mengadu melainkan kepadaMu”,
“Ya Allah! tumbuhkanlah untuk kami tanaman, alirkan untuk kami susu, berilah kami minum dari keberkatan langit, suburkan untuk kami keberkatan bumi”.

Ustaz Azhar Yahya Al-Batawi

01 Zulhijjah / 15 Sept 2015

No comments:

Post a Comment