Wednesday 9 March 2016

MENOLONG PENZALIM UNTUK MELAKUKAN KEZALIMAN -

TANWIR USBU'II: USTAZ ABD GHANI SHAMSUDDIN

Menyokong penzalim samalah seperti kita sendiri berbuat kezaliman itu; samaada dengan perkataan atau perbuatan. Dalam konteks ini Ibnu Omar meriwayatkan hadith berikut:
من أعان على خصومة بظلم - اويعين على ظلم - لم يزل في سخط الله حتى ينزع ( سنن ابن ماجه)
Siapa yang membantu dalam persengkitaan dengan melakukan kezaliman maka dia akan terus berada dalam kemurkaan Allah; sehinggalah dia berhenti dari berbuat demikian.

Ka'b Bin 'Ujrah meriwayatkan hadith ini

عَنْ كَعْبِ بْنِ عُجْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ ، قَالَ : خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , فَقَالَ : " إِنَّهُ سَيَكُونُ عَلَيْكُمْ بَعْدِي أُمَرَاءٌ فَمَنْ دَخَلَ عَلَيْهِمْ فَصَدَّقَهُمْ بِكَذِبِهمْ وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهمْ ، فَلَيْسُ مِنِّي وَلَسْتُ مِنْهُ ، وَلَيْسَ بِوَارِدٍ عَلَيَّ حَوْضِي ، وَمَنْ لَمْ يُصَدِّقْهُمْ بِكَذِبِهمْ وَلَمْ يُعِنْهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ ، فَهُوَ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ وَسَيَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ " ، هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ ، أَخْرَجَهُ أَحْمَدُ ، عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ الْقَطَّانِ ، عَنْ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ

“Selepasku akan ada para pemimpin (politik yang jahat) . Siapa yang bergaul dengan mereka lalu mempercayai pembohongan mereka di samping membantu kezaliman mereka maka dia tidak ada hubungan denganku dan akupun tidak ada hubungan dengannya. Malah dia tidak akan dapat minum dari kolamku. Manakala siapa yang tidak percaya dengan pembohongan mereka dan tidak membantu mereka melakukan kezaliman maka dia adalah sebahagian dariku dan aku sebahagian darinya, malah dia akan dapat minum dari kolamku.”
( Hadith Sunan Termizi)

Penyokong orang zalim dipanggil sebagai manusia "Ahmaq". Seorang sahabat Rasulullah Abu Hazim apabila ditanya tentang orang mukmin yang manakah dipanggil Ahmaq? Beliau menjawab :
رجل انحط في هوى اخيه وهو ظالم فباع آخرته بدنيا غيره
Orang yang tenggelam dalam kehinaan justeru menurut hawa nafsu rakannya yang zalim. Dia akhirnya menjual nasib dan keberuntungannya di akhirat (yang kekal )dengan membeli kemewahan dunia orang lain (yang fana)

Ustaz Abdul Ghani Samsudin
Timbalan Penasihat Umum
Parti Amanah Negara

No comments:

Post a Comment