Friday 22 July 2011

BERSIH 2.0 Melestari Tuntutan Amal Ma'aruf nahi Mungkar

apakah ini satu ulusi atau realiti??

Masyarakat di seluruh dunia dapat menyaksikan  kebangkitan dan kesedaran rakyat Malaysia menuntut  pilihanraya yang adil dan bersih . Setelah lebih 50 tahun hak mereka dicabuli oleh para pemimpin UMNO-BN yang rakus dan zalim di negara ini.
Mulai Januari 2011 kita menyaksikan beberapa negara Arab diAsia Barat dan Afrika , bangkit menenetang rejim zalim yang sekian lama berkuasa, menyeksa, memenjara dan menghalang aspirasi politik yang adil dan bersih sudah mula ditumbangkan. Bermula dari Tunisia, Mesir, Libya dan merebak ke Yaman dan Syria dan kini terus bergolak. Beberapa orang penguasa telah jatuh dan yang lain sedang hidup di ambang kejatuhan atau ketakutan. Maka, di dalam usaha untuk mempertahankan sisa-sisa kekuasaan yang ada, seluruh kekuatan polis dan tentera dikerahkan oleh para penguasa zalim ini untuk melakukan kekesaran dan keganasan terhadap rakyat yang mem protes dan  terhadapnya. Kini, senario yang hampir sama sudah boleh disaksikan di Malaysia  seperti  yang telah berlaku pada 9 Julai 2011 yang lalu.
Peristewa 9 Julai menyaksikan bagaimana keganasan dan kekejaman polis terhadap rakyat yang mendokong gerakan BERSIH 2.0 yang telah di haramkan olih kerajaan UMNO-BN dan di nafikan pula hak untuk berhimpun di mana-mana stadium termasuk Stadium Merdeka. Padahal sebelum ini Perdana Menteri telah menawarkan supaya BERSIH 2.0 berhimpun di stadium dan membatalkan perarakan ke Istana Negara. Sebaliknya setelah BERSIH 2.0 setuju menerima nasihat yang di titah olih Yang DiPertuan Agong, tiba-tiba perdana menteri mengarahkan polis agar tidak mengeluarkan permit. Seluruh bandaraya Kuala Lumpur di sekat dan di kunci. Namun iltizam dan semangat rakyat tidak dapat dibendung menyebabkan beberapa tempat yang di sekat itu di banjiri olih rakyat  ,yang jumlahnya tidak kurang dari 50,000 orang. 
Tindakan kerajaan dan alat-alatnya jelas mengambarkan sikap sembah derhaka terhadap  SPYD  Agong yang menitahkan agar kerajaan berunding dengan rakyat dan menunaikan amanah dengan adil dan bijaksana, apatah lagi terhadap Allah yang memerintahkan hambanNya yang diberi amanah agar menuanaikannya   dan menjalankan hukum dengan adil . Firman Allah yang bermaksud:
 Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil…(An-Nisa’:58)
Pak Samad turu menjadi mangsa kezaliman Polis-UMNO
Perhimpunan BERSIH adalah pernyataan pendapat serta sikap rakyat Malaysia yang membenci kemungkaran politik serta penipuan pilihanraya yang begitu berleluasa. Kesemua penipuan ini adalah untuk memastikan  rejim BN  untuk terus memerintah dengan cara korupsi dan kemungkaran yang menjadi amalan mereka.
 Perhimpunan  BERSIH2.0  ini bukan sahaja selaras dengan  Deklarasi Hak Asasi Manusia dan peruntukan  Perlembagaan Malaysia, perkara(10 )fasal(2),(3)dan (4)Perlembagaan Persekutuan.  Bahkan juga ianya dalam kontek Islam merupakan satu tuntutan untuk menghapuskan kemungkaran , kezaliman,penginanyaan.dan   memerintah menegakkan keadilan dan menjalankan amanah dengan sebaik mungkin di dalam pentadbiran Malaysia.  Sesuai dengan firman Allah yang bermaksud:.
 Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.(Ali Imran:104)
rakyat di nafikan hak mereka malah di zalimi pula
Maka jelasnya, gerakan kempen BERSIH 2.0 ini berobjektif membela rakyat yang di nafikan hak-hak mereka.  Justeru  demi masa depan genarasi muda , anak cucu  kita serta rakyat di Malaysia amnya.
ummu ubaid 23/7/2011

No comments:

Post a Comment